Uppdatering xx - 31:e Juli; Test-montering av S14-framvagn

dagbok över byggandet :)

Moderator: Muxxor

Locked
User avatar
mull
Site Admin
Posts: 223
Joined: Tue May 31, 2005 9:44 pm
Location: STHLM
Contact:

Uppdatering xx - 31:e Juli; Test-montering av S14-framvagn

Post by mull »

Från igår:
Idag har det faktiskt hänt lite. Hade Cobolt och Fuling från rejsa.nu på utvecklingssamtal för mitt lilla problembarn, eller vad man ska kalla det kära eländet. Har gått i funderingar på att bygga om framvagnen till dubbla länkarmar och sänka rambenen lite, men det skulle nog slå över från ombyggt fordon till amatörbyggt då, vilket jag inte vill.

Ombyggnationen av rambenen var cobolts fel. Han tyckte/trodde det skulle kunna bli problem om man smällde in i ett träd eller så. Rambenen är ju rätt biffiga med 60x60x3 liksom. Inträngning i kupén är dålig kod, så det blir kortning av rambenen framför framvagnsbalkens infästning. Blir att ersätta med lite snällare material som åtminstone kan uttala "deformationszon". Existerande rambenen säger bara "Ein zwei, panzar!".

Eftersom nu dubbla länkarmar-idén lagts på hyllan och det blir att köra vidare med gamla trogna McPherson-ben så klurades det lite på vad det skulle kunna bli. Blev att man hamnade i gamla spår och framvagn från en S13/S14. När man har folk på besök som tycker och tänker kring bygget så får man ju alltid lite mer eld i baken, så jag ringde Longben och fick låna framvagnsdetaljer från Huddinge kustoms slumrande SLC-projekt (love you long(ben)time).

Skitbra (hoppas jag att det blir iaf). Bredden är "lagom", ögonmåttet säger att det blir ca 3-5 cm per sida extra. Framvagnsbalken verkar funka i bredd, så det borde "bara" vara att kapa bort existerande fästen, fixa nya och ta ur/lägga igen lite här och där för att få framvagnen på plats. Fuling (från rejsa.nu) tyckte att det behövdes mer castervinkel på bilen, så stötdämpartornen får nog tas under behandling framöver. Ska försöka få framvagnen tillfälligt på plats imorgon så jag ser var hjulen hamnar under (utanför?) skärmarna.

Känns rätt skönt att det (förmodligen) blir S14-framvagn ändå, så man får snarlika doningar fram och bak samtidigt som man är trogen märket ;)

Utöver detta så har jag lagt beställning på en uppsättning kolfiberbreddare från USA. Gjorde det i slutet av april... Produktionen har inte kommit igång än, men det blir ca 10 cm breddning bak och ca 8 cm fram. Får se när de dyker upp. Som ett resultat av detta är ekonomiplåten hemma från darensteel.com. Hade gärna haft plåtbreddare, men de här var bara för läckra. Nu är det bara vänta på att hall0n och longben ska få tid över att ligga med Hugo : )

Bild på kommande breddning:
Image
Såhär såg det ut när S14-framvagnsbalken kom på plats
och bärarmarna infann sig. Måste faktiskt erkänna att det
ser ut att bli oförskämt bra. Hålen till originaldoningarna
må vara uppborrade nån mm per sida, men att det skulle
passa såhär bra var över förväntan. Blir förvisso nya fästen
sen - men ändå : )

Image
Här fattas det en motor. Och, eh, en massa annat. Fin breddning blir det : )

Image
Lookie lookie! Två hjul! Dock inte ett enda på andra sidan. Doh.

Image
Nästan bolt-on ju : )

Image
Locked