Uppdatering 00 - 17:e Nov 2004; Bilen är i Sverige

dagbok över byggandet :)

Moderator: Muxxor

Locked
User avatar
mull
Site Admin
Posts: 223
Joined: Tue May 31, 2005 9:44 pm
Location: STHLM
Contact:

Uppdatering 00 - 17:e Nov 2004; Bilen är i Sverige

Post by mull »

Inspirationens frö...
Så var den här till sist, efter ca 2 månader sedan första mailet
skickades till säljaren i Missouri, USA. Och det mesta tack vare
Darius - ja, ni vet han med den kompressormatade LT1-240z:an.
För er som inte vet vem det är, sök runt lite på google så hittar
ni filmsnuttarna.

Aussie Z x2
Nu var det dock inte bara ovanstående herre som influerade mitt
(faktiskt) första bilval. En kompis i Sydney, Australien, hade en
240z från 1970 i originalskick när jag träffade honom första gången.
Nästa gång jag var i Sydney hade han sålt den och köpt en ny.
Den nya hade en (har jag för mig) 383" V8, custom hit och custom
dit. Tokgrym, gick som ett skållat troll. Det var svårt att låta bli att
inspireras och önska...

Sök och du skall finna
Så jag sökte på ebay - en gång, två gånger, tre gånger, osv osv.
När jag till sist tyckte att "Nu orkar jag fan inte vänta längre" slog
jag till och ca 50 mail senare så var bilen på väg från Chicago till
Göteborg. Försökte ringa killen en gång, men det var ingen som
svarade den gången - så bilen är köpt helt utan telefonsamtal :P

Lockelser
Det som lockade var en del av auktionstiteln som bestämt hävdade
att bilen var "rust free". Det återstår att se hur mycket av det som
är sant, men det är en projektbil. Jag förväntade mig ingen
originalrenoverad glänsande pärla. Då hade jag varken velat eller
vågat börja modifiera o ha mig.

Målsättning
"Modifiera" - uh-oh ;) Varningsflaggan höjs... Nejdå, tanken är inte
att bygga nån F&F-neon-pokémon-bil, utan en clean - snabb - och
vacker klassiker med uppgraderad motor, väghållning, inredning, etc.

Lite bilder
Image
Image
Image

Skick?
Skicket ja... Spruckna säten, ingen stereo, lösa konsoller, främre
kofångare saknas, antenn kaputt, växelspaksknopp från 5-vxl låda
(sitter 4-vxl i [vad jag vet]), löst reglage för friskluftsintag, bortplockad
AC, sprickor i baklysen, vinge och förmodligen instrumentbrädan
också (dash cap på). Gasdämpare saknas till baklucka, emblem
i rackigt skick, rattstångskåpa saknas (underdel), dörrlåsen vill
inte funka, tändningslåset är inte heller kompis med nycklarna,
reva i innertaket, ytterspeglar i dåligt skick, glapp i styrning, fula
dörrsidor, armstöden sitter löst, fönstertätning/list saknas på
dörren på passagerarsidan.

Nåt bra öht?
Ja för bövelen :P Mot standard så sitter en frontspoiler monterad,
sidokjolar och en liten vinge. Sidorkjolarna är i godkänt skick, front-
spoilern likaså. Vingen däremot får jag se med... Täck-kåpor till
lamporna följde också med, så stylingen slipper jag inhandla...

Ska skriva en checklista och börja handla delar på eBay och andra
ställen när lönen kommer...

Bilen, eller huven iaf - samt främre/högra skärmen - ska till en
plåtis för bearbetning. En truck körde in i bilen när den stod och
väntade på upphämtning, så fraktbolaget står för det. Nya täckkåpor
till lamporna måste handlas in också eftersom den ena sprack och
gick sönder helt...

Wake me up
Motorn startade efter lite bearbetning och tjuvkoppling (löst kabel-
knippe som hänger under rattstången) av Micke på Speedworks - stort tack :)
Mekaniskt är den inte i nåt toppskick, men originalsnurran är inte
tänkt att bli allt för långvarig, den har ju haft 33 sköna år i bilen...
Snart dags för pensionering och ersättning av nåt nyare, yngre
och betydligt starkare...

Elen funkar, batteriet som följde med var hur bra som helst.
Lampor, mätare, etc lever...

Slutligen
Bilen är tänk som ett långtidsprojekt, flykt från redigering/klippning
av film och allt annat datorrelaterat skit som tar upp tid i "onödan".
Det är alltså inget som inom nån snar framtid kommer presenteras
på nån mässa, dvs - om inte Pimp My Ride dyker upp... ;D
Locked