Visa pappa vägen till kolfiberland!
Ja, idag har jag minsann varit i kolfiberland och kikat. Gillade vad
jag såg till 100% och det kommer definitivt komma en massa fint
godis till Hugo därifrån.
Kolfiberland har ett namn; SCE, Swedish Composite Engineering
SCE drivs av Micke "Wunderbaum" Svensson som hållt på med
komposit, glasfiber, mm i "många herrans år" Ni som var på
mantorp i somras eller läser Bilsport (tex nr 13 -02) känner
kanske igen honom. Här är iaf en liten bild på Micke i sin Z3 Coupe.
Fett lätt
Sunkig rubrik, dock ack så sant. Kolfiber väger inte mycket. Fick
pilla lite på några provbitar och vissa vägde sjukt lite. Kan nästan
inte greppa att en huv väger bra under 2 kg. Galet, ack så galet!
Känner hur jag sjunker i träsket!
Har starka funderingar på att gjuta ett mätarhus längst fram på
mittkonsollen - 3 x 52 mm-mätare eller nåt.
Typ vattentemp, voltmeter, oljetryck... Oder etwas annat skoj.
Så vad händer?
Dagens besök var bara en visit för att knyta upp lite trådar och
frågor, visa upp delar som planeras bli avgjutna, kika på delar
och projekt SCE jobbat med, osv.
Det verkar inte helt omöjligt att det blir både huv och dörrar helt
i kolfiber. Tokmysigt! Kolfiber kan byggas hyfsat stumt om man
säger så - så att bygga ljud i dörrsidan borde bli helt okej Om
nån undrar så kommer de flesta kolfiberdetaljer att lackas. Det
är planen nu iaf... Så ombytlig som jag är så kommer det väl sluta
med att hela bilen är i klarlackad kolfiber
Nej, så "illa" ska det inte gå!
Säger jag nu ja
Vissa delar, tex mittkonsollen kommer bara vara klarlackade, men
tex dörrar, baklucka, och andra delar som kan komma att gjutas
kommer förmodligen lackas.
Blablabla...
Mycket prat - liten verkstad?
Ja, men vaddå? Så glad att det rör sig framåt igen att fingrarna
kliade lite extra mycket idag. Var ju ett tag sen det kom en "riktig"
uppdatering. Förhoppningsvis kommer det en uppdatering i början
av nästa vecka när blästringen ska bokas in...
Klickbara bilder
Plåten som sitter mellan huv och framruta - "cowl plate" & en provbit (ej avgjutning!)
Bakljuskuliss med en VÄLDIGT lätt kläm & känn-bit kolfiber - vägde inte mycket mer än 2-3 st A4...
Kolfiberväv, mittkonsollen, provbit, ovan nämnda bakljuskuliss & nedanstående pryl
Honungskakemönstrat "cellulosa-material" som används om man vill få lite tjocklek/stadga på delarna + provbit...
Uppdatering 18 - 31:a Dec 2004; Studiebesök @ SCE [Kolfiber]
Moderator: Muxxor