Uppdatering 17 - 16:e Dec 2004; Vägning

dagbok över byggandet :)

Moderator: Muxxor

Locked
User avatar
mull
Site Admin
Posts: 223
Joined: Tue May 31, 2005 9:44 pm
Location: STHLM
Contact:

Uppdatering 17 - 16:e Dec 2004; Vägning

Post by mull »

Mumma
Idag har jag pratat med en eventuell sammarbetspartner. Det som
kommer samarbetas är viktreducerade replikadelar i organisk skrud.
Kortfattat: Kolfiber. Det som är intressant i första hand är en den
lilla konsoll som sitter på kardantunneln. Den är sliten och ruffig.
Skulle göra sig fint i kolfiber - inbillar jag mig.

Mer info om vilket företag/person som omnämns kommer att vid
senare tillfälle att namnges eftersom ingenting ännu är helt spikat.
Dock kommer denna ha en stor del i produktion av tex 10 punktsbur
i Chrome Moly, länkarmar i Chrome Moly, glasfiber, ev. flock, etc
om alla bitar faller på plats - vilket jag tror de kommer göra.

I vilket fall så snackade vi vidare och andra delar fördes på tal.
Hur kunde jag motstå att gå ner och väga dessa delar efter att
motsvarande vikter mellan 1,5 till 3 kilo nämnts (på kolfiberditon)?

Det kunde jag naturligtvis inte.

Hi-tech
Mätverktyget som användes var oerhört noggrant, en fantastisk
känslighet på säkert... Ett helt hekto bergis! Humm?

Badrumsvågen var det som fanns till hands. Badrumsvågen var
den som fick stå till tjänst. Den tjänade väl - och här följer snittvikt
på de delar som vägdes.

Lustigt var att instrumentbrädan inte vägde så mycket som jag
trodde efter att ha läst hur mycket vikt man skulle spara på att
byta till ett glasfiber-dito på nätet. Fast de kanske hade bättre
mätutrustning - eller sämre - who knows... :)

Huv..............................18,7 kg
Dörr..............................11,7 kg
Baklucka.......................19,47 kg
Instrumentbräda...........12,7 kg

Snittet är uträknat på 3 vägningar - 2 fristående (händer som stöd) och 1 lutandes mot vägg/dörr

Banta?
Räknar man i överkant så finns det runt 56 kg att banta ner...
Alltså — plåtvikt - kolfibervikt (denna räknad i överkant).
Sen finns ju alltid framskärmarna och lyktkåporna kvar. Taket
också. Och rutorna kan bytas till lättare/säkrare diton.

Reservhjulstråget ska kapas bort, tanken slängas, och ersättas
med en fuelcell på ca 45 liter. Sen ska det in bur också. Så vikten
kommer minska och öka och minska och öka. Ska bli spännande
att se vad det landar på i slutändan... Och vad som nu blir i
kolfiber och vad som inte blir det. Vissa delar kommer ersättas
med aluminium och andra med chrome moly.

För att citera introt i Red Alert: "Sooner or later - time will tell"

Bilder
Ja, kvaliteten suuuuuuuger! Sponsra mig med en kamera ist för att gnälla... ;)
Image
Image
Image
Image
Locked