Uppdatering 10 - 3:e Dec 2004; Demontering 03

dagbok över byggandet :)

Moderator: Muxxor

Locked
User avatar
mull
Site Admin
Posts: 223
Joined: Tue May 31, 2005 9:44 pm
Location: STHLM
Contact:

Uppdatering 10 - 3:e Dec 2004; Demontering 03

Post by mull »

No more bräda :)
Så var ännu ett pass till ända. Instrumentbrädan är bortmonterad.
Likaså framrutan och "klimatkontroll"-panelen. Nu hänger det en
himla massa sladdar och kontakter som kommer bli "spännande"
att koppla in igen. Många sladdar som inte ville vara med, utan
istället gick av eller krånglade på annat vis. Strunt samma, hela
elsystemet ska byggas om på nytt.

I can see clearly now ^_^
Varken Haynes-manualen eller min kära renoveringsbok gjorde
nån större nytta vid demonteringen av rutan. Det stod att man
skulle vika en kant och trycka lite innefrån - men det gjorde inte
mycket nytta. Tog en kniv och kapade loss gummitätningen efter
att kromdetaljerna plockats bort. Ska ändå byta tätningslister på
alla ställen där de krävs - så skitsamma om man leker Jack the
Ripper på en här och där =)

Fick hjälp av en polare (tack så mkt Chrille) att plocka loss rutan.
Se bara så glad han blev av att få hålla Hugos framruta. Nästan
så bilden borde ramas in. Hehe. Hur som helst... Med rutan borta
var det mycket lättare att komma åt skruvarna som höll instrument-
brädan på plats.

Sliten trotjänare
Så efter att rutan demonterats började jag skruva loss instrumentbrädan
och plockade av dash cap:en som satt över brädan för att
dölja imperfektioner. Och sådana fanns det gott om. Fattar inte
hur det kan lossna så många "tussar" material från instrumentbrädan.

Okej att den spricker, men det saknas stora stycken. Knasigt :)
Borde inte vara så svårt att gjuta av den i glasfiber och göra
ordentliga passager för blivande helbur och högtalar (diskant)-
installation i brädan. Sen är frågan om man ska klä den med nån
textil - typ skinn, alacantara, mocka eller nåt annat - flocka typ.

En kabel, två kablar...
Det var krångligare än jag trodde att få loss instrumentbrädan
faktiskt. Det satt galet många kopplingar till den. Fattar inte hur
det kan bli så mycket sladdar med ett så pass simpelt elsystem.
Kan bara tänka mig hur det hade varit att nysta i en nyare bil.

Friska fläktar - not
Ratt - samt alla reglage på rattstången - plockades också av. Får
se vad som behöver köpas nytt, vad som kan renoveras och vad
som inte behövs. Ventilationssystemet ser allmänt rostigt och risigt
ut. Får se vad man kan ersätta det med. Borde finnas mindre och
bättre alternativ att tillgå idag. Utvecklingen torde gått framåt en
aning sen 1971 tycker jag.

Det var allt för den här gången.

Så snart frontspoilern demonterats ska jag försöka få tag i den där
motorlyften, ett par hjälpande händer och en kompetent Micke som
kan bistå med att lyfta ur motorn och demontera bränsletanken.

*blink* ;)

Bilder
Image
Vem behöver fläkt när man lika gärna kan ta bort framrutan?

Image
Så här glad är Christer nog bara om han håller en 240z-framruta :)

Image
Nån som ser skillnad mellan bilderna? ;) Notera litteraturen och kameran till vänster i första bilden ^_^

Image
Lagom små "sprickor" i originalbrädan... Humm.
Locked